Total Pageviews

Rezeki

Tuesday 2 December 2014

KISAH PESANAN TERAKHIR SEORANG AYAH BUAT DUA ANAKNYA DAN BAGAIMANAKAH MEREKA BERFIKIR...

Kisah ini hanyalah merupakan kisah rekaan namun ianya sarat dengan pengajaran tentang bagaimana cara kita berfikir untuk lebih berjaya pada masa hadapan. Bagaimana satu benda yang sama, boleh dilihat secara berbeza, bergantung kepada persepsi yang kita ada.
“MINDSET”
Sebelum sang ayah menghembuskan nafas terakhir, dia memberi pesan kepada kedua anaknya:
“Anakku, dua pesan penting yang ingin ayah sampaikan kepadamu untuk keberhasilan hidupmu.”
“Pertama: Jangan sesekali menagih hutang daripada sesiapa pun.”
“Kedua: Jangan sesekali tubuhmu terkena terik matahari secara langsung.”
5 TAHUN BERLALU:
Sang ibu menjenguk anak sulungnya dengan kedudukan perniagaannya yang sangat mendukacitakan.
Si ibu pun bertanya, “Wahai anak sulungku, kenapa kedudukan perniagaanmu demikian?”
Si sulung menjawab,
“Saya mengikuti pesan ayah bu…”
“Saya dilarang menagih hutang daripada siapa pun sehingga banyak hutang yang tidak dibayar dan lama² habislah modal saya.”
“Pesan yang kedua ayah melarang saya terkena sinar matahari secara langsung dan saya hanya hanya ada sebuah motorsikal, itulah sebabnya pergi dan pulang kerja saya selalu naik teksi.”
Kemudian sang ibu pergi ke tempat si bongsu yang keadaannya berbeda jauh.
Si bongsu sukses menjalankan perniagaannya.
Sang ibu pun bertanya, “Wahai anak bongsuku, hidupmu sedemikian beruntung, apa rahasianya…?”
Si bongsu menjawab,
“Ini karena saya mengikuti pesan ayah bu..”
“Pesan yang pertama saya dilarang menagih hutang kepada siapapun. Oleh karena itu saya tidak pernah memberikan hutang kepada siapapun sehingga modal saya tetap kukuh.”
“Pesan kedua saya dilarang terkena sinar matahari secara langsung, maka dengan motorsikal yang saya ada saya selalu berangkat sebelum matahari terbit dan pulang setelah matahari terbenam, sehingga para pelanggan tahu kedai saya buka lebih awal dan tutup lebih lewat.”
Perhatikan..
Si Sulung dan Si Bongsu menerima pesan yang SAMA, namun masing-masing memiliki penafsiran dan sudut pandang atau MINDSET berbeza.
Mereka MELAKUKAN cara yang berbeza sehingga mendapatkan HASIL yang berbeza pula. Semoga kita dapat mengambil pengajaran dr kisah ini..
Hati-hatilah dengan Mindset kita.. Mindset positif memberi hasil yang menakjubkan, sebaliknya mindset negatif memberikan hasil yang pasti menghancurkan.


"Be Like A Duck Above The Surface,
Look Calm & Unruffled.
But Below The Surface Paddle Like Hell !"


Ubah Cara Fikir,
Ubah Hala Tuju Hidup,
Menjadi Lebih Postif.
Love,
enotots[dot] blogspot [dot] com

Do "Like n Share" My Fanpage : Life's Group SNE & Beutskin
SMS/Whatsapp ONLY : 012-676.9367

#For business opportunities (Part Time/Full Time) Feel Free To Contact Me Through SMS/Whatsapp
#Jika anda berminat untuk mencari peluang perniagaan/menambah pendapatan secara sampingan atau sepenuh masa, sila hubungi saya di talian di no. yang tertera seperti di atas.

No comments:

Post a Comment

Kelip kelip nak kata